Alla inlägg under juni 2008

Av Hon som tittade in - 24 juni 2008 13:35

Igår började den där utredningen som Försäkringskassan skickat mig på.

Jag träffade en socionom som inte var socionom men något liknande.

Hon förhörde sig om min barndom, uppväxt, skolgång (hur jag trivdes i skolan och så), mina familjeförhållanden, min yrkeserfarenhet, min skada och jaa, allt.

Det har hänt så otroligt mycket i mitt liv så det tog hela 40 minuter att berätta allt hon ville veta. (Okej, jag utelämnade väl en hel massa, men jag är inte bra på att öppna mig bara så där om vissa grejer.)


Idag är det ingen utredning, bara slappa.


Imorgon ska jag träffa läkaren redan kvart över åtta. Det är tid reserverad fram till tio, så jag vet inte riktigt vad han ska göra.

Missar min tid hos sjukgymnasten imorgon också.


På torsdag är det någon person angående arbetsmarknadskompetens jag ska träffa i två timmar.


På fredag ska jag träffa utredningens sjukgymnast. Där kommer jag antagligen få göra bl.a ett cykeltest. Det ser jag inte fram emot.


Nästa onsdag ska jag först träffa en arbetsterapeut i två timmar och direkt efter det ska jag träffa en psykolog i två timmar. Jag gillar inte psykologer. Överhuvudtaget.

Missar tiden hos min sjukgymnast då med, tyvärr.


När den här utredningen är klar ska jag, om inget säger att det är direkt olämpligt, på två veckors praktisk utredning på en arbetsplats. Där kommer jag få pröva att jobba tror jag.


Jag känner att jag är väldigt negativt inställd till hela utredningen. Men det är bara för att jag är rädd för att dom ska komma fram till att det inte är något fel på mig, att jag inte alls har ont, att jag bara inbillar mig, att jag måste ut och jobba heltid nu genast.

Jag vet ju egentligen att jag inte alls inbillar mig, att jag faktiskt har ont och är dålig i kroppen. Men det kommer alltid finnas personer som lyckas få en att tvivla på sig själv.

Sen är jag rädd för att jag ska bli sämre av utredningen. Den förra arbetsförmågeutredningen jag var på för kanske ett och ett halvt år sen gick inte alls bra, den skulle vara i tre veckor men var tvungen att avbrytas efter två veckor. Då gick jag bara halvtid och gjorde inget vidare ansträngande egentligen. Under ett löpande-band-test svimmade jag efter bara tio minuter. På fredagen andra veckan fick min mamma hämta mig och köra mig till akuten för att jag hade så ont att jag knappt kunde röra mig, där fick jag en spruta med ketogan (ett morfinliknande preparat).


Äh, den här utredningen går säkert bättre.


Dags för lite vila igen.

Av Hon som tittade in - 24 juni 2008 12:39

Helgerna går verkligen alldeles för fort.

Jag saknar Henne så mycket att jag inte vet vart jag ska ta vägen.


Helgen var bra.

Midsommarafton firades hos vänner till hon jag bor hos. Grillning, jordgubbstårta och lek.

Hon fick sluta tidigare så Hon var i stan strax före 23. Då kom Hon och hämtade mig så åkte vi hem till mig så jag fick packa ihop lite grejer och sen åkte vi hem till Hennes föräldrars hus i skogen. Där var Hennes syster + pojkvän + kompis. Pratade lite med dom. Stupade i säng redan vid ett-tiden.

Det var jättefint hos Henne, huset ligger alldeles vid vattnet, massa skog (jag gillar iofs inte skog, men det är fint att titta på) och inga grannar nära inpå.


På lördagen sov vi ganska länge. Hon bytte däck på bilen, sen åkte vi till industrihotellet där både Hon och jag har förråd och lämnade däcket och hämtade två madrasser till systern. Sen begav vi oss hem till min mamma för att hämta ett brev, pratade lite med bror och brors tjej.

Efter det gled vi vidare till Hennes syster för att dumpa av madrasserna och sen åkte vi hem till mig.

Hon lagade mat åt oss och hon jag bor med och hennes son. Hur gott som helst var det!

Vi drack lite vin och sådär, sen bestämde vi oss för att gå på Harry's.

När vi stod lite bortanför Harry's och pratade såg vi Tjej, hon var påväg åt vårat håll men ångrade sig och vände.

Väl inne på Harry's träffade vi på mingelfotografen, en kille jag gick i samma klass som i grundskolan, hela tiden han stod vid oss stod Tjej bakom och tittade på mig. Jag tittade på henne men sen ignorerade jag henne. Tjej stod kvar och när jag inte visade henne någon uppmärksamhet petade hon mig på armen. Jag tittade på henne och sa "nej", sen vände jag mig om igen. Hon gav inte upp utan drog mig i armen och frågade med ett leende om jag fortfarande inte ville prata med henne.

Det sa jag att jag inte ville.

"Men.." sa Tjej då.

Jag avbröt henne och sa att jag inte ville prata med henne och bad henne gå bort från mig.

Jag fick be henne gå flera gånger innan hon fattade. (Tjej är tydligen inget ljushuvud.)

Blev ganska upprörd av att Tjej ens kan tro att jag skulle vilja ha något att göra med henne. Fick jordens hjärtklappning och blev alldeles skakis.

När jag pratade med Tjej stod Hon ett par meter ifrån mig och pratade med några andra. Hon tittade åt vårat håll under tiden Tjej stod där, men Hon höll sig på avstånd, vilket var himlans starkt gjort av Henne för jag vet vad illa Hon tycker om Tjej.

Tjej spenderade halva kvällen med att blänga på Hon och Mig, Tjej kan inte ha något roligt liv om hon måste titta på oss..

För en gångs skull stannade vi tills det stängde, sen gick vi hem och sov.


Söndagen var slapp, vi låg kvar i sängen jättelänge och pratade.

Sen helt plötsligt höll Hon på att svälta ihjäl så då åkte vi till McDonald's. När vi hade käkat åkte vi tillbaka till mig, blev sittandes i bilen i regnet ett bra tag. Massa mys var det, Hon somnade i mitt knä.

Hon var tvungen åka hem och greja lite och umgås med föräldrarna så Hon lämnade mig.

Det är ruskigt jobbigt varje gång Hon måste åka ifrån mig.

Hon mådde inte bra på kvällen så Hon orkade inte komma tillbaka.


Hon kom före 10 igår morse för att hämta mig. Hon behövde fixa ett par grejer på stan och jag behövde till biblioteket.

Jag mådde inge vidare, var jätteyr, så jag höll på att trilla baklänges i rulltrappan på biblioteket och så snubblade jag flera gånger när vi gick på stan.

När vi var klara åkte vi så Hon fick köpa mat, sen satt vi i bilen utanför mig tills hon jag bor med kom med nyckel så jag tog mig in (jag, mitt nöt, glömde min nyckel hemma). Hon var tvungen att åka vid kvart i tolv för att hämta upp en arbetskamrat och åka tillbaka till jobbet.


I helgen sa Hon att Hon börjar bli riktigt kär i mig.

Hon sa att Hon hade bestämt sig för att inte bli kär innan Hon hade rett ut en del saker med sig själv. Men man kan ju inte styra över sina känslor.


Hon får mig att bli glad och må bra.


När vi pratade på msn igår kväll sa Hon att mitt ex pratade om mig med en av tjejerna dom bor med. Att exet berättade om sånt hon störde sig på hos mig och en massa grejer. Jag förstår inte varför hon ens ska behöva dra upp det med en person jag knappt har träffat, när det snart har gått två år sen vi gjorde slut. Jag tycker det är så himlans tråkigt att hon känner att hon måste prata skit om mig. Jag förstår inte vad jag har gjort henne, hon pratar ju inte ens med mig längre. Varför då inte bara låta det vara och växa upp och sluta prata skit om mig?


Orka.

Av Hon som tittade in - 19 juni 2008 16:00

Jag gör mig inte bra som författare, jag har redan kört fast.

Och jag som hade tänkt att jag skulle vara klar med första kapitlet tills Hon kommer hem så Hon kan läsa och säga vad Hon tycker.. (Antagligen kommer Hon skratta åt mig och säga att det är lika bra jag slutar skriva omedelbart.)


Jag berättade för min mamma att jag ska skriva en bok.

"Ja, du med din fantasi borde väl bli författare", sa hon och skrattade lite rått.

Jag sa att jag kanske borde skriva ner alla mina drömmar.

"Men Gud, nej!" Utropade hon förskräckt då.

Sen sa jag att en kompis tyckte jag skulle bli barnboksförfattare, och att alla barnen skulle bli helt störda då.

Då skrattade min mor en bra stund och höll med.

Ibland är det nästan så att jag börjar fundera på om jag kanske inte är ganska störd, trots allt. Alla andra verkar tycka det iaf.

Men det är väl sånt man får bjuda på, antar jag?


Jag saknar Henne så sjukt mycket.

Hon är så himlans gullig och omtänksam och hela paketet liksom. Vet inte om jag någonsin träffat någon som är så bra som Hon.

Så tänker jag ju iofs varje gång jag träffar någon ny, innan dom har visat sitt rätta jag.

Men med Henne är det verkligen annorlunda, Hon är snäll på riktigt. Hon spelar inte bara. Hon har inte några baktankar.

Jag kan inte sluta tänka på Henne. Och när Hon snurrar runt där inne i mitt huvud känns det alldeles konstigt i magen, så där som att man bara vill skutta runt och aldrig sluta le.

Är det det som kallas förälskelse?

Eller är det bara inbillning?

Tycker jag om Henne bara för att Hon är snäll mot mig och visar mig uppmärksamhet?

Det här är nog inget jag ska analysera sönder, det är kanske bättre att bara ta det som det kommer.


Nu ska jag bege mig mot stan och trängas med människor.

Måste hitta en tröja/kofta som passar till mina nya klänningar.

Jag är så äckligt dålig på kläder så det finns inte. Jag verkligen hatar att köpa kläder. Om det inte gäller strumpor då förstås. Eller stora huvtröjor med dragkedja. Då kan jag inte misslyckas.


Gud bevare mig väl.

Av Hon som tittade in - 18 juni 2008 11:11

Igår började jag på första kapitlet i min bok.

Kapitlet döpte jag till: "Mitt liv som gatubarn".


Ja, det kanske låter lite brutalt och tragiskt. Men det är absolut ingen seriös bok, och jag menar verkligen inget illa.


Lycka till med skrivandet, mig.

Av Hon som tittade in - 16 juni 2008 17:38

Nu har jag varit sådär ruskigt dålig på att uppdatera igen.


Helgen är slut och Hon har åkt tillbaka till jobbet.

Hon sov hos mig hela denna helgen också. Helt galet bra känns det att ha Henne här.


I fredags följde jag med och körde hem två arbetskompisar till Henne, blev en liten roadtrip.

Sen åkte vi hem och la oss och pratade.


I lördags åkte Hon hem tidigt på morgonen för att greja med bilen. Hon kom tillbaka till mig vid lunch och så knallade vi ner på stan.

Hon skulle byta en t-shirt och jag behövde leggings (stavas det ens så?). Otroligt nog köpte jag en klänning i fredags. Jag har inte haft klänning på ungefär 8 år, tror jag.

Vi mötte upp några kompisar till Henne som vi käkade med. Sen kollade vi i några fler affärer innan vi sprang på ytterligare två kompisar till Henne. Fikade med dom och sen begav vi oss hem till mig.

Hade väldigt ont i ryggen och nacken så Hon bjöd på lite massage.

Vi struntade i förfest och stannade på hemmaplan och kikade lite på tv och drack i vår ensamhet.

Kompisen jag bor hos har ju en son, han och Hon lekte och härjade en hel massa.

Vid halv tio begav vi oss mot Nöjesfabriken. Vi hade tur så vi snubblade på en taxi alldeles utanför.

På Nöjes delade vi på en vinflaska och satt och pratade en hel massa. Vi fick sällskap av Hennes bästa killkompis och hans kompisar. Det var trevligt.

Lite senare dök även dom som var på förfesten vi struntade i upp. Lekte sociala med dom en stund.

Knallade hemåt någon gång vid ett.


Sov länge igår, sen åkte Hon hem för att greja klart med bilen.

Jag kände mig helt slut så jag låg och kollade på tv ungefär hela dagen.

Hon ringde vid halv sex och undrade om jag ville med och titta på folket som skulle på bal, det ville jag så jag skyndade mig som aldrig förr och gjorde mig i ordning.

När Hon väl dök upp sa Hon att Hon åkt förbi bal-stället och att alla redan gått in. Så skrattade Hon åt mig för att jag hade stressat för att hinna göra mig klar.

Hon ville bjuda mig på mat så vi strosade runt lite innan vi kom på vad vi ville ha, det blev pizza. Gott var det.

Efter pizzan gick vi in på Ica för att köpa konstig frukt. Där fick jag ryck och lekte mupp. Hon skrattade så mycket åt mig att Hon höll på att kissa på sig. Det var himlans roligt!

Hittade inte allt vi ville ha på Ica så vi gick vidare till Konsum. Där fick jag inte följa med in för Hon skämdes över mig. (Nej det gjorde Hon inte, men det kunde ha varit så. Hihi.)

Vi åt granatäpplen, passionsfrukt och två konstiga frukter till, smaskigt.

Sen slängde vi oss på sängen och pratade och kramades.


Innan vi somnade igår sa Hon att Hon tror att Hon börjar bli kär i mig.


Hon var tvungen att åka hem redan kvart i sex imorse. Blev tomt och svårt att somna om när Hon var borta.

Jordens åskoväder var det i morse/förmiddags också. Det hade slagit ner i ett hus i närheten av där Hon bor så det brann och var avspärrat. Hon var tvungen att ta en omväg på ca. tre mil för att ta sig till stan när Hon skulle till jobbet. Men Hon hann iaf hämta upp mig så vi fick säga 'hej då'. Jag följde med och hämtade Hennes arbetskamrat och sen släppte dom av mig i centrum.

Det blir bara jobbigare och jobbigare för varje gång Hon måste åka iväg till jobbet.

Saknar Henne redan som en tok.


Jag hade tid för att klippa luggen halv ett. Det blev en kortare snedlugg, blev bättre än innan.

När luggen var klippt väntade jag i lite mer än en timme på pappa. Vi käkade på Burger King och sen åkte jag hem.


När vi väntade på att Hennes arbetskamrat skulle komma till bilen sa jag att jag hade ont i magen. Då sa Hon, som vanligt: "Vill du prata om det?"

"Nej, jag skriver en bok istället, så kan du läsa den sen", svarade jag då.

Hon brukar nämligen säga just "skriv en bok" så fort jag säger något. Hon säger iaf så dom gångerna Hon inte ger ifrån sig ljudet "pffft" och säger att det dog en intresse-smurf.

Hon är allt bra rolig!

Så ja, iaf, jag var inne på Åhléns när jag väntade på pappa och köpte ett tjusigt block.

Jag ska skriva en bok. En bok om mitt liv som mig själv. En bok om mitt liv som superhjälte. En bok om mitt liv som mupp.

Det blir inte en bok om varje liv, jag tror det blir bättre om det blir olika kapitel bara.

Det blir nog en bra bok.


Vi har kommit fram till att vi beter oss som tonåringar. Typ sextonåringar.

När Hon är borta under veckorna blir det en hel massa sms och telefonsamtal.

En dag förra veckan pratade vi i sammanlagt fem timmar, varav tre och en halv timme var utan uppehåll.

Den här veckan är mitt ex tillbaka på jobbet där borta, så jag och Hon kan nog inte prata lika mycket.

Jävla människa, det där exet.


Nu ska jag återgå till att tycka synd om mig själv för att jag har mensvärk som inga värktabletter biter på.


Hej då.

Av Hon som tittade in - 12 juni 2008 11:31

Ja det kanske kan tyckas att det är dags med en liten uppdatering så jag får väl ta mig i kragen.


Helgen var toppen, som vanligt när den spenderas med Henne.

Jag följde med och släppte av Hennes arbetskompis i fredags när Hon kom.

När vi kom hem gick vi och la oss ganska omgående. Låg och pratade en stund så vi somnade inte förrän någon gång runt två.

Jag vaknade vid halv fem av att jag hade väldigt ont i nacken. Gick på toa och när jag kom tillbaka till sängen hade Hon brett ut sig så jag inte fick plats. Pussade Henne på skulderbladet, Hon vaknade och frågade vart jag kom från.

Vi sov inget mer alls den natten. Låg och pratade en massa.

Hon frågade om Hon kunde göra något för att det skulle göra mindre ont.

Det slutade med att Hon satt och kliade mig under fötterna, jag bara älskar det!

Hon är så söt.


Vid halv elva begav vi oss mot Ikea och systembolaget.

På Ikea träffade vi på katt-kompisen som jobbar där. Katt-kompisen skulle höra av sig när hon slutat och mött upp sin dam.

Vi åkte hem till mig. Hon var tvungen att åka hem och greja så Hon lämnade mig.


När Hon hade åkt grejade jag lite. Katt-kompisen ringde och undrade om jag ville komma till stan och träffa henne och damen. Självklart ville jag det.

Mötte upp dom på en kinarestaurang. Pratade och skrattade en del. Katt-kompisen finner det väldigt roligt att göra mig generad så hon frågade om en massa saker.

Vi knallade mot systembolaget för dom ville ha öl. Det blev visst som så att jag köpte fyra cider. Vi bestämde oss för att sätta oss i parken vid muséet. Det var några som spelade där så det var massa folk. Vi satte oss så långt från spektaklet vi kunde komma.

Det var riktigt trevligt att sitta där, vi tog lite fula kort och så blev det några filmer på katt-kompisen och damen.

Strax efter sex kom Hon och hämtade oss. Vi köpte lite mat på Burger King och sen åkte vi hem till mig för att dricka lite och spela "Med andra ord". Jag och Hon vann överlägset.


Vi hoppade på en buss mot centrum vid halv tio. Katt-kompisen och damen fortsatte hemåt. Jag och Hon gick in på Harry's.

Först blev vi sittandes inne på en toalett och pratade jättelänge. Sen satte vi oss i en soffa och pratade ännu lite till. Hon var så trött att Hon somnade till några gånger. Så vid kvart i elva bestämde vi oss för att gå ut och vänta på ett par kompisar som skulle komma och sen gå hem. Men väl utanför mötte vi en gubbe som Hon jobbade tillsammans med innan Hon började jobba i Norge. Gubben var 62 år och rätt gullig. Hon blev jätteglad över att träffa honom så vi hakade på till The Bishop's Arms. Nu var det min tur att bli trött, men jag somnade iaf inte.

Efter ett tag kom dom där två kompisarna och joinade oss, då vaknade jag till lite. Den ena blev otrevlig mot Henne och Hon högg tillbaka. Den andra kompisen gick hem och den otrevliga gick han med efter en stund.

Vi kom därifrån strax efter ett, då var vi dödströtta båda två.

Vi blev utskällda av ett fyllo på vägen hem.

Väl hemma somnade Hon innan Hon ens hade lagt sig på sängen. Naturligtvis la Hon sig tvärs över nedre delen av sängen, Hon är omöjlig att väcka så jag låg ungefär som ett 'L' i övre delen av sängen.

Frampå morgonen la Hon sig normalt.


Vi sov länge. När vi vaknat till liv ringde Hon sin syster och frågade om det var okej att vi kom dit och utnyttjade deras gräsmatta för att sola lite.

När vi kom dit låg systern plus pojkvän redan ute i solen. Dom hade tagit med en stor filt till oss också.

Jag har nog aldrig sett Henne så tjusig. Hon hade på sig ett par korta, tajta, jeansshorts och en bh. Det var ruskigt kul!

Vi käkade vindruvor och vattenmelon. Sen passade Hon och jag på att ha lite vindruvskrig. Det är inte att rekommendera för jesus så kladdigt det blir. Hon kletade vattenmelon på mig också. Vi hade skoj!

När solen försvann bakom huset gick vi in. Hon och systern kollade på motorcyklar på internet. Hela deras familj är motorcykel-typar.

Sen åkte vi hem till mig. Vi spenderade hela kvällen med att kramas. Hon skulle egentligen åka hem, men sov kvar och åkte kvart över sex på måndag morgon istället.

Hon kom tillbaka en sväng vid elva för att säga hej då innan Hon åkte till jobbet.


Jag såg russindamen i Hennes bil. Det var inte bara en bild, utan två. Och så hade Hon en bild i plånboken också.

Hon berättade att Hon tejpat upp en massa bilder vid sängen, och till och med i badrummet. Hon är för rolig.


Det är helt otroligt hur bra det känns med Henne.

Vi pratade lite om förhållande i helgen. Hon sa att Hon jättegärna skulle vilja säga att Hon vill vara tillsammans med mig, men att Hon är för osäker på sig själv.

Men hey, vi har det ju bra nu.

Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte skulle vilja vara tillsammans med henne.

Men varför stressa?


Min mupp.

Av Hon som tittade in - 6 juni 2008 12:33

Det är fredag. Wohoo!

Solen skiner och det kan inte bli mycket bättre.

Vid ungefär kl. 01.00 inatt anländer Hon hit. Som jag har längtat, ska bli kanon att äntligen få träffa Henne igen.


Igår när vi pratade sa Hon att Hon var tvungen att berätta att Hon har en annan. Hon berättade att Hon har bilder på SunMaid-damen (hon på russinpaketen) upptejpade i bilen, i köket, vid sängen, jaa överallt, för att Hon känner sig ensam.

Jag tyckte det var lustigt och berättade att jag tyckte att russindamen såg ut som min mamma när jag var liten, så därför kunde man nästan säga att Hon hade bilder på min mamma överallt.

"Nej, men hon har bruna ögon och brunt hår", sa Hon då.

Jag tänkte att det har ju min mamma, men sen tänkte jag ett steg längre och kom på att det har ju jag med. Då blev det hela genast ganska gulligt.


Idag ska jag försöka bli lite brun, ska bänka mig på balkongen så länge jag orkar sitta där. Igår satt jag i en och en halv timme. Tvingade mig själv att sitta kvar fast jag tyckte det började bli jobbigt varmt redan efter tio minuter.

Färg fick jag iaf lite.

Egentligen skulle jag vilja åka och lägga mig och sola någonstans, men jag gillar verkligen inte att vara lättklädd bland folk så det blir nog inte så.


Nej, sol it is.

Av Hon som tittade in - 5 juni 2008 00:56

Igår kväll pratade jag en stund med Henne. Efter att vi sagt godnatt och lagt på fick jag ett sms av Henne, så här stod det:

":* godnatt tantfan. Jag diggar dig... Typ, fett mycket. Du e liksom sjuuukt bra. Kittlar dödsskönt i kistan när jag tänker på tant. /lammkött"


Jag blev bara så glad när Hon skrev det. Ibland (läs: typ, jämt) är Hon ganska rolig.

Då ville jag verkligen ha Henne här hos mig.


Blir lite bortskämd på helgerna med Hennes sällskap så det känns alldeles tomt under veckorna.

Känns bra att veta (Hon säger så iaf) att Hon saknar mig med.


Finns en person som verkar vara ute efter att sabba en massa. Den här personen gillar intriger och att skvallra. Personen försöker klura ut om det är något mellan Henne och mig. Hon svarade inte personen, Hon gillar inte personen särskilt mycket. Jag sa att jag inte skulle påstå att det är Hon och jag nu. Personen blev snopen och sa att det väl bara var falska rykten som sprider sig fort då.

Det är helt otroligt att folk inte bara kan sköta sitt och låta bli att snoka och prata en massa om saker dom inte har ett dugg med att göra.

Personen i fråga har även tagit kontakt med Hennes ena ex nu.

Ja jesus, en del har allt för mycket fritid.


Hon undrade om jag vill göra något särskilt i helgen. Kanske åka någonstans eller så. Hon vill inte vara häromkring för Hon är ganska trött på folket här. Jag förstår Henne.

Men jag vet inte vad man skulle kunna göra.

Är det någon som har något förslag?


Har tyckt en smula synd om mig själv idag också, tror jag.

Var på möte på försäkringskassan idag, kommer bli kallad till "Pila-projektet" som går ut på att utreda om jag kan komma ut i arbetslivet.

Kommer få träffa bl.a läkare, sjukgymnast, psykolog och arbetsterapeut under en vecka. Sen är det arbetsförmågeutredning som gäller i två veckor.

Ja, det blir säkert bra.

Hos sjukgymnasten pratade vi om allt man missar när man har sånna här skador och inte kan jobba. Det var lite nedslående.

Jag vet ju att det är så, men om man inte pratar om det kan man liksom låtsas om som att det inte alls är så.

Och behandlingen var verkligen inte angenäm idag, gjorde ruskigt ont. Mådde helt illa när jag gick därifrån. Blev hem och slänga sig på sängen.


Nu ska jag skriva godnatt till Henne och sen se om jag kanske kan besöka drömmarnas land.


Era kommentarer värmer!

Ovido - Quiz & Flashcards